המסע לחיים משמעותיים. מתחילים!
קבלת החלטות

המסע לחיים משמעותיים. מתחילים!

מסע לחיים משמעותיים, מה זה אומר? מה מצפה לנו בדרך? איך נדע שהגענו ליעד? האם חיים משמעותיים הם דרך או מטרה?  

רגע! כמו לפני כל יציאה לטיול או למשימה משותפת, חשוב לי לברר עם מי אני נוסע?

ביציאה למסע לחיים משמעותיים הנושא, עם מי אני נוסע, הוא MUST!

כן הייתי רוצה לדעת מה האופי, הערכים, ומיומנויות החיים של מי שמצטרף למסע. אני מתכוון אליך. מה למשל?

הנה רשימה ראשונית:

מה דרך קבלת ההחלטות אצלך? מה יכולת ההקשבה שלך? כמה חזק אצלך נושא הצבת מטרות אישיות? איך נושא ההתמדה בהתנהלות שלך? עד כמה ראיית האחר תופס מקום במיקוד שלך? האם לדעתך המטרה מקדשת את האמצעים? מה עם ציניות, זו דרך חיים אצלך? וחולמניות? מה לגבי פרקטיות כמוטו לחיים? אמונה באהבה קיימת בך? אמונה בטוב ליבו של האדם? מה עם פרפקציוניזם? עד כמה גמישות זה השם השני שלך?

למה חשוב עם מי אני נוסע?

לפני שנים רבות, בימים בהם הייתי מנהל צעיר באגף המיחשוב נקראתי למשרדי ההנהלה. שם נשאלתי אם אני מוכן לצרף למחלקה שלי את אולגה (שם בדוי), עובדת עם וותק של שנה בחברה. המנהלים שלה בחדר הדואר שיבחו אותה ותארו אותה כאישה מוכשרת.

כמה שעות אחר כך התיישבה במשרדי אישה כבת חמישים עם תספורת קארה מוקפדת. גופה וחיתוך דיבורה שידרו מוטיבציה גבוהה לעבוד ולהצליח. מסתבר שבברית המועצות אולגה למדה מחשבים ואילו כאן היא נאלצה לקחת כל עבודה. היא הסבירה שבחדר הדואר בסך הכול היה לה טוב, אבל השכר נמוך וגם העבודה פשוטה עבורה. 

בסיום שיחתנו, הרמתי טלפון למשאבי אנוש לאשר סופית את העברתה להיות עובדת אגף המיחשוב. צרפתי אותה לצוות של גדעון (שם בדוי). הרשמים הראשונים ממנו אליי היו, "היא לא כוכבת, אבל בסדר". הוא התרשם, כמוני, שהיא חדורת מוטיבציה להצליח.

משהו החל לחרוק.

כשבועיים לאחר קליטתה, אני מגיע בבוקר למשרד והטלפון לא מפסיק לצלצל. הסתבר שהייתה תקלה משביתה בתוכנה שפיתחנו. עזבתי הכול וטיפלתי בה במהירות. מיד אחר כך התקשרתי לחדרו של גדעון וביקשתי שיכנס אליי כדי לבצע תחקיר.

"אולגה פישלה, אבל היא מכחישה את זה", היה המשפט הראשון שגדעון פלט כשהופיע בכניסה למשרדי. גופו שידר אי נוחות.
התמקמנו מול מסך המחשב וביצענו בדיקה. הסימנים הראו שככל הנראה (אבל לא בוודאות), אולגה לא ביצעה בערב הקודם את "נוהל העברת התוכנה לייצור" במלואו ועל כל שלביו.

מאוחר יותר במשרדי טענה אולגה, "אני עבדתי בדיוק לפי הנוהל".

מדבריה ניתן היה להבין שגדעון טעה וזרק את האחריות עליה. הבטתי באישה המבוגרת ממני בחמש עשרה שנים, היושבת בזקיפות וטוענת בנחישות לחפותה, ולא ידעתי מה עליי להחליט. דיבורה בילבל אותי.

להקשיב יותר ללב.

לאחר שבוע שוב תקלה, שוב בירור, שוב אולגה מכחישה. האינטואיציה שלי אמרה לי שאולגה כנראה משקרת. אבל לא היו לי הוכחות.

גדעון סיפר לי שעבדה במקומות שאנשים שנתפסו בביצוע טעות שילמו מחיר יקר. הבנו שהפחד מנהל אותה. לכן  תפסתי אותה לשיחה במשרדי מתוך רצון להוריד את הלחץ שלה.

"אולגה, הכי חשוב שאנחנו כצוות נעזור אחד לשני". פתחתי ואמרתי.
היא הנהנה כמסכימה.
המשכתי, "זה לא נורא שטעויות קורות. מה שחשוב זה לספר עליהם. האמון הוא הדבר הכי חשוב שיש לנו כאן במחלקה".
אולגה ענתה, "בסדר", אבל לא הודתה בשום דבר. זה היה צריך להדליק לי נורה אדומה.
השקעת האנרגיה בעובד חדש היא עצומה בחודשים הראשונים, לכן בדיעבד, זו הייתה נקודה בה הייתי צריך לפטר אותה. אבל, כמנהל צעיר ואופטימי, לא עשיתי זאת והמשכתי במסע קליטתה, ליבי (הרחמן) קיווה ורצה מאד שהיא תצליח במשרה החדשה.

ואז, כמה שבועות אחר כך, הגיע בוקר נוסף בו המערכת הושבתה. (זה קרה לאחר שהעברנו גירסת תוכנה בלילה שלפני). שוב אולגה שכחה לבצע פעולה. שוב היא הכחישה, אבל הפעם היו לי הוכחות שהיא משקרת. לצערי, פיטרתי אותה. הפיטורים לא היו על כך שטעתה, אלה על כך שלא ניתן היה לתת בה אמון – האלמנט הבסיסי בכל יחסים. 

בימים שלאחר הפיטורים הייתי מוטרד. מה הסיבה שנתתי ל"סיפור" הזה להתגלגל כמה חודשים. הרי חשתי שהיא משקרת, וידעתי בתוכי שאני מבזבז משאבים לחינם על ההכשרה שלה.  במה יכולתי לשפר את תהליך קבלת ההחלטות שלי?

את התשובה קיבלתי בסופ"ש שלאחר מכן.

במקרה הזדמן לידיי ספרו של ספנסר ג'ונסון: "כן" או "לא" – המדריך לקבלת החלטות טובות יותר.

על השיטה לשיפור קבלת ההחלטות ועל הספר, לחץ על הקישור למעבר לפוסט

נוסחת 6 השאלות לקבלת החלטות טובות יותר

סוף דבר

כשסיימתי את הספר, הבנתי שבהחלטה שלי לדחות את פיטוריה של אולגה היה חסר החלק החשוב. אני, אני הייתי חסר בהחלטה שלי. 

למדתי שכדי לשפר את כושר ההחלטה שלי, עלי להיות קשוב לצד האנליטי, אך באותה מידה גם לצד הרגשי.

וואו, יש לנו עוד הרבה על מה לשוחח. היום בעצם, רק התחלנו לייצר שפה משותפת. אין לי ספק שאפילו המושג חיים משמעותיים נתפס באופן שונה בעיניי אנשים רבים. בהמשך, בין השאר, גם על זה נדבר .

 אתם יודעים איך המסע שלי החל? על כך בפוסט הבא.

להתראות בינתיים

ספיר

[views]